onsdag 23 september 2009

Vissa dagar ...........

........... borde man stanna i sängen.

Är bara att konstatera att det är så. Tyvärr så vet man inte det i förväg. Vilka dagar det är nu alltså.

Egentligen började den här dagen redan i går eftermiddag, då jag åkte till metropolen Göteborg för att köpa en luftavfuktare till mitt källarförråd. Finns en på Jula som dom drivar just nu för en tusing. Lagom stor för mitt förråd som är en liten aning för fuktigt. Sånt är inte bra, med fukt i förråd alltså.

Då jag även hade läkarbesök med efterföljande apoteksbesök så tänkte jag passa på när man ändå är ute o far omkring. Behövde även inhandla nya arbetskor, arbetsbyxor, jordade stickkontakter, tvål samt en massa ditten och datten.

Väl hemkommen så upptäckte jag att man hade handlat allt utom det som var huvudanledningen till resan, nämligen luftavfuktaren. *Suck No 1*

I dag på morgonen när jag skulle hälla upp min morgonkopp med kaffet så var perkulatorbryggaren tom. Hade glömt att sätta på nytt i går kväll och det lilla som var kvar hade bränt in. *Suck No 2*

Fick göra rent den ordentligt, för det satt som berget. Det inbrända alltså! Var tom så man funderade på hammare och huggmejsel. Men till slut så fick jag löst det problemet och nytt kaffe blev kokat. Fick mig till slut min morgonkopp. Men fy fanken vad det smakade. Smakade inte alls som det skulle göra. Inte utan att man gjorde vissa jämförelser med kattpiss. *Suck No 3*

Så ikväll blir det att köra ett par varv med maskindiskmedel i bryggaren så den blir helt ren.

Efter det så blev det en stund vid burken medan man mer eller mindre tvingade i sig kaffet. Läste mail o sånt. Fick klart för mig att man ibland är (eller uppfattas som) en skitstövel. Iofs inget nytt, har ju en förmåga att ta grodan i hand o hoppa jämfota i orkesterdiket. (Har ett inlägg om grodor som kommer vilket år som helst - by the way). Inser att ibland så läser man med helt andra ögon än vad författaren hade när det skrevs och vise versa. *Suck No 4*

Nåväl - eftersom det var uppehåll så tänkte jag passa på och såga upp det sista av stockarna som skall bli till ved. In med motorsåg och alla verktyg in i bilen och iväg. Efter ca 1 minuts sågande så förstod jag att något var fel. Sågspåret blev som en banan. Kollade kedjan och kunde se att den var helt fel slipad. Taggarna på ena sidan var betydligt längre än på den andra. Vet inte hur tusan det hade gått till men obrukbar var den iaf. Behöver slipas om i alla händelser.

Nåväl, skam den som ger sig. Av med den kedjan och på med reservkedjan. Nu gick det bättre, en liten stund. Men så satte jag tydligen sågen i en spik, för det gnistrade som fanken. Provade med att såga lite på ett annat ställe. Men det blev inte ens smulor - så var den kedjan gjord.

Men inte ger man upp för det. Har ju ett långt svärd och kedja till det. Så på med skiten och nya friska tag.

Efter 10 sek så inser man att något är helt fel. Den tar ingenting. Synar kedjan och kan efter lite fundilerande inse att man satt den bakfram. Fram med verktygen ytterligare en gång. Skruvar o donar. Drar igång sågen igen, med samma resultat återigen. Konstaterar att man har skruvat på den förbaskade kedjan fel igen! Blir man trött på sig själv eller? Återigen så skruvar man isär sågen, vänder på kedjan fast denna gången så kollar man noga att den sitter riktigt som den skall.

Det gör den. Man suckar ut o sågar färdigt spåret. Börjar på nästa påbörjade. I samma ögonblick som gnistregnet startade så inser man att det var spåret där spiken satt i. *Suck No 5*

Hemma igen så upptäcker jag att en av burkarna uppför sig konstigt. Har antingen fått in någon skit i den eller så är den på G att lämna in. Har varken tid eller någon större lust att sätta igång o skruva i några datorer just nu. *Suck No 6*

Nu ger jag upp. Inte bara sågandet utan hela dagen, kanske hela veckan tom. Skall i väg och göra ett nytt försök att inhandla den där luftavfuktaren, men med min otur så är den väl slutsåld.

Jag har iaf bestämt mig för att ligga väldigt lågt en liten tid framöver. För vad jag än gör, säger, skriver eller tänker - så blir det bara fel.

Antar att det är fel det med, men i så fall så blir det bara det som är fel. Lite som, bättre med ett medvetet fel än massor av nya fel. För två fel kan aldrig bli rätt - mer än teoretiskt möjligtvis.

Lika bra att hålla käft o göra minsta möjliga för suckarna kan bli hur många och långa som helst.

18 kommentarer:

  1. Stackare *skrattar* inte åt din olycka utan åt ditt skrivande.*S* Det är bara att ta nya tag för gör du inte det finns det ingen chans att det vänder. Fast å andra sidan tycker jag faktiskt inte dina bekymmer är så faliga. Dom kunde vara mycket värre.Tänk på det du*S*

    SvaraRadera
  2. Eh..vad säger man.Nu var det ju länge sen vi pratades vid,men inte brukar du väl vara en som ger upp???
    Och det där med att säga skriva el tänker,så är det väl för alla.
    Nu ger du inte upp.Ibland kan man bara ha dåliga dagar,men att din blev så en hel dag,,,Det var bara otur.
    Nu är det ord och inga visor ifrån lammizen =))

    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Tyst nu Minngor, inget peptalk nu, har ju en så finfin depression, låt mig njuta av den. *S*

    SvaraRadera
  4. Ser hur en liten bolibompa-tjej från Nordpolen (eller i närheten av det) fått massa luft. *S*
    Gillar dig med!
    Kramiz tbx

    SvaraRadera
  5. Uj, jag vaknade upp i morse och upptäckte att kaffet nästan var helt slut i paketet, fast jag lyckades få till så där lagomt så jag i alla fall fått i mig två muggar:-))
    Jag har en kaffebryggare, men jag använder ättika när jag ska rengöra den...vet inte om det funkar till en perkulator, men du kan ju i alla fall testa:))
    Hoppas du får en trevlig dag...

    SvaraRadera
  6. En liten försynt fråga Tord....går du fortfarande på promenad i "Suckarnas Gränd"..:)...eller är du tillbaka på hemmaplan nu??.....Ha en fin helg...vad du än gör.....Kram Inger

    SvaraRadera
  7. Här är det fortis lite "still sucking* *S*
    Missat ett besök och en bilbesiktning = onödiga utgifter. Är nog på gränsen att bli sjuk dessutom, är helt slut fast man inget vettigt gör. Sover som fanken, fryser och kan i stort sett bara orka softa.

    SvaraRadera
  8. Förstår PRECIS hur du menar med tolkning av författare/läsare! Ibland när jag skriver (eller oftast) så sitter jag och ordbajsar med fingrarna flygande över tangenterna- utan en tanke på att någon i hela vida världen kan uppfatta saker och ting på ett annat sätt än jag. Så naivt!! T.o.m jag själv kan få en annan uppfattning då jag sent omsider sitter och läser igenom det jag publiserat i min blogg :( Men what the.... Den som inte kan tåla/tolka det jag skriver har tusentals andra bloggar att läsa- min har inget lästvång på sig :)

    Ska inte skriva något uppmuntrande för det biter inte alltid- och sen har du andra vänner som gör dig den tjänsten så jag avslutar med; det kan alltid bli värre *ler finurligt*

    Ha en bra vecka i söder!!!
    KRAM/sagoskogen

    SvaraRadera
  9. För mig skriver du inte fel...älskar dina kommentarer i min blogg. Det gläder mig att jag, med dagens text, lyckats trycka ner lite mer illamående i din redan påbörjade deppighet. Förresten välkommen i gänget...jag suckar mig igenom varenda dag.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Har man kommit till Suckarnas Bro månntro??
    Kom igen nu Tord jag vill höra om du har behövt börja skotta än el något likanande...*flin**

    SvaraRadera
  11. Jaha! Nu får man klura på vem denne anonyme är oxå! Knappast någon som bor i närheten iom frågan om skottning.

    Hinner inte skriva något mer än en o annan kommentar för tillfället - men det kommer, det kommer.

    SvaraRadera
  12. Du har en liten utmaning att hämta i min blogg- törs du anta den?! *flinar*

    Ha det bästast!!
    KRAM

    SvaraRadera
  13. Jösses! Vad har nu den där bollibompatösen nu hittat på?

    SvaraRadera
  14. haha
    Hejja vera

    ja kom igen nu Tord,,få se nu om jag känner igen något *S*

    Kramiz

    SvaraRadera
  15. Får en bestämd känsla av att de där Bollibompatjejerna från Nordkalotten har gaddat sig samman. *S*
    Ja ja . skall försöka knåpa ihop något - men får bli när vädret hindrar mig från att göra nått vettigare. *S* Har ju en massa att göra med rucklet man bor i.

    SvaraRadera
  16. Så länge du inte kombinerar de tu och börjar banka och skruva i huvudet på folk så är det nog lugnt :D Tack för alla kommentarer! Kram

    SvaraRadera
  17. Hörre gubbe..kom igen nu.Imorgon drar jag till fjällen och då jag kommer hem vill jag se att du gjort Veras utmaning...el ett inlägg.Något månne ju ha hänt under dina frånvarande 3 veckor ?? =P

    SvaraRadera
  18. Har suttit och läst en massa i din blogg i omgångar och gillar den mycket! Älskar sättet du skriver på...

    Se så dags att sätta fart igen... skriv på!

    Slutdeppat!

    SvaraRadera