tisdag 15 februari 2011

Lurigt värre

Härom dagen så blev en god väns mor (80 år) uppringd av en glad, ungdomlig, trevlig röst som familjärt inledde samtalet med ett:
- Hej! Hur är det?
- Jo bra, svarar modern.
Samtalet fortsätter familjärt en liten stund men mormodern känner inte riktigt igen rösten utan fråga vem det är. Hon misstänker att det kan vara något av barnbarnen men är inte säker.
- Men hör du inte det? säger den trevliga klämkäcka rösten.
Modern gissar då på ett av barnbarnen och säger med ett frågande tonfall i rösten.
- Är det Martin?
- Ja! Säger rösten glatt.
Samtalet fortsätter familjärt en stund till med den inte ont anande mormodern.
....................
Efter en liten stund säger Martinrösten:
Klara, jag står i affären och skall köpa en ny underbar soffa, den skall egentligen kosta 17.000:- men jag får den för 10.000:- om jag slår till idag. Men jag får inga pengar förrän i morgon kan du låna mig tills i morgon?
Modern som är av den gamla artig stammen hade ju svarat med namnet när hon lyfte luren så att Martinrösten kunde hennes namn var inte konstigt. Men oturligt nog för Martin så anade Klara oråd eftersom ingen av barnbarnen kallade henne för Klara utan för mormor eller farmor.
Då Klara inga pengar har och förklarar det för Martin så avrundas samtalet.
..................
Modern ringer sedan upp min gode vän och undrar lite försynt varför Martin skall ha en ny soffa. Det visar sig omedelbart att Martin inte har ringt för han sitter och äter mat hos vännen.
................
Helt klart är att några yngre personer luskar reda på äldre människors telefonnummer för att lura av dem pengar. Det kan säkert förutom soffor säkert gälla allt från hyresskulder till bilköp.
Oavsett vilket det är, så är det otrevligt och för jäkligt att lura av våra, inte ont anande, äldre sina pengar.

3 kommentarer:

  1. ALLVARLIGT?! Dom små j#½@arna borde ju få spöstraff! Hur kan nån vara så fräck?!
    *morr*

    ... och Kram

    SvaraRadera
  2. Vet du Tord.... jag satt och gjorde en återblick i min blogg, bl.a på kommentarer i äldre inlägg och ja, jag VET att mina hormoner fortfarande dansar mazurka men ändå... Jag blev så rörd när jag läste kommentaren du skrev när Sally var född, där du gratulerade henne till att ha kommit till rätt familj! Det var bland det finare nån har skrivit i min blogg! Vill bara passa på att sent omsider skicka en KRAM och ett TACK för det!! :)
    Kram

    SvaraRadera