lördag 6 februari 2010

Boston Legal

Nu har jag i stort sett, fått averkat alla avsnitt i denna i mitt tycke fantastiska serie. Är bara några avsnitt ur säsong två jag tyvärr inte fått tag i, ännu.

Såg väl några avsnitt när dom gick på TV, men var väl inte så "freakad" på den då. Är en helt annan femma att se avsnitten i följd och relativt nära inpå.

Är en underbar blandningen av drama, politik och crazy humor. Antar dock att man bör vara något insatt i hur United States åf Manerikat fungerar samt hur de flesta jänkar ser på sitt eget land.

Manuset är otroligt väl skrivet och skickligt balanserat, speciellt de politiska delarna, där man ofta är nära gränsen för vad och hur man tar fram aktuella politiska händelser samt det som av de flesta anses vara sjukt i det samhällssystemet. Antingen så älskar man serien eller så hatar man den.

Personligen så är jag övertygad om att ifall serien hade skrivits och gjorts i ett annat land så hade det blivit ett jäkla hallå. För man måste inse att de flesta amerikaner är otroligt lojala och är trogna sitt land. Inhemsk kritik går bra, men fan ta den som kommer utifrån och kritiserar.

Man har lyckats ta fram mycket som är knepigt i samhället men iom att man även samtidigt får fram motkritik så kan man ta det till en annan högre nivå än om man hade gjort en renodlad kritisk serie, typ Michael Moore. Lägger man då till den i många stunder crazy udda humorn, ofta bygd på situationskomedi i en salig blandning som låter politiken finnas men ändå vara med utan att ta över för mycket.

Inte är det ofta som jag skrattar högt för mig själv, men i plöjandet genom denna serie så har det blivit åtskilliga skratt.

1 kommentar:

  1. Hej Tord....Härligt att läsa med vilken inlevelse du har sett på den här serien...(har själv inte sett den)....det låter som toppen att du fått skratta både högt o glatt..
    En glad kram till dig från mig/Inger

    SvaraRadera