måndag 31 maj 2010

Linus på Linjen

Fast egentligen borde det vara Petsson av linan. Har varit utan både telefon och bredband ett bra tag nu, men så äntligen så funkar det igen.

Vilken cirkus med detta Felia, som gör allt för att man skall tappa både tålamod och förstånd.

Det börjar alltid med samma sak .... en massa automatjatter om att koppla ur modemet och om problemet kvarstår, ringa igen. Sedan en massa nytt automattjatter och knapptryckande innan man får äran att stå i en låååång kö. Du är nummer 72 ......

När man efter ett större antal nervösa ryckningar, hårtussavslitnigar, golvstampningar och öronbyten så äntligen får prata med en livs levande människa så envisas denna person med att försöka få mig till att återigen börja koppla ur och in än det ena och andra, för enligt deras mätningar så är det inget fel på ledningarna utan modemet måste vara dåligt eller trasigt.

Trots mina fruktlösa försök att få personen i andra änden, förstå att det inte är något fel i min del av linan så ger dom sig inte. Först när man blir riktigt förbaskad, på gränsen till otrevlig och tar till de sista ultimata argumenten, staplade ovanpå varandra i tät följd, likt innehållet mellan brödbitarna i en MacDonaldsburgare så ger sig den inbitna Felia personen och med tyst röst kläcker ur sig:
Jaha, jag förstår! Jag gör en felanmälan.

I morse så fick man så ett klämkäckt SMS från Felia där det stod att NU är problemet fixat och allt funkar igen. Glad i hågen så studsar man in och lyfter på luren för att få höra den så efterlängtade uppkopplingstonen.

Stendött!

Kollar på modemet - inte fasen lyser någon ADSL-lampa där.

Mina annars så vackra blå ögon förvandlas till något svart och mordiskt. Med bestämda steg vandrar man över till grannen och ber att få låna deras telefon. Den 50 minuter långa telefonkön lyckas dock få min puls att närma sig normalläge och min röst att låta tämligen nära normalt när man så till slut får prata med någon på supporten.

Det visar sig att felet var så alvarligt att man fått lämna över mitt ärende till en annan avdelning (typ kabelfelsavdelningen) och därmed så var deras del avklarad. I dessa tider så går därmed automatiskt ett SMS ut till abonnenten om att felet är avhjälpt.

Men hallå!
Fatta detta, en avdelning inom företaget har löst ett problem genom att konstatera attt felet inte kan fixas av dom och kastar över problemet till någon annan och därmed så är problemet löst, och jag får ett SMS!!!!!!!!!!

Finns det ingen människa i hela detta stora företag som kan tänka logiskt?

Roligast var det på helgen, när man fick traggla sig igenom hela registret, med knapptryckningar, lyssna på reklam om deras nya support a la 19,95:- / minut och ditten o datten. Vilket tog ca en kvart med väntetider o allt för att till slut bli upplyst om att den avdelningen knallar hem kl. 18.00. Då var klockan 18.04

Gråhårig var man iofs innan men ..................

Men nu är man glad som en lärka bara för att det man betalar för funkar. I morgon eller i övermorgon så är allt glömt ............. tills nästa gång.

Vad flata vi svenskar måste vara egentligen som går med på att ha det så. Att vara nöjd för att saker till slut funkar som det skall trots timmar av tragglande för att till slut få det man surt får betala för.

5 kommentarer:

  1. Gubben i lådan...tycker jag är ett mer passande namn på dig...då du helt plötsligt dyker upp, efter en lååång tystnad:-)))...lika roligt varje gång:-)
    Efter att ha läst om dina problem med Telia, är jag glad, att jag har en annan operatör...hoppas den hjälp du nu fått, är bestående:-)
    Kram från ett varmt och soligt Sörmland/A

    SvaraRadera
  2. Hej Tord....jag säger som jag sa förra gången...gör slut med Felia...ni verkar inte passa ihop alls:)....men fnurran på tråden verkar avhjälpt för tillfället..o jag är förstås glad att se dig här igen...
    En varm sommarkram från Sthlm/Singla

    SvaraRadera
  3. Japp Z... Är en gubbe i låda. På mer än ett sätt, kan man nog säga. Som tex något man tar fram när man behöver det och sedan stoppar tillbaka när det inte behövs. Är iaf så det känns just nu ......... men det är en annan historia. *S*
    Kul iaf att det är roligt att det är roligt när man väl dyker upp.
    Hmmm!!!!! Kanske skulle vara borta riktigt länge, för då, när jag kommer tillbaka så kan det bli skitkul!! *S*
    Ha D Gött o Krammen tillbaka från ett lika soligt Götaland

    SvaraRadera
  4. Hmmmm! Trodde jag skrev det innan - att jag kan inte byta operatör. Är ingen annan som levererar hit.
    Sedan är det nog ingen större ide´ då felet sitter i ledningarna från stationen och hit och då spelar det ingen roll vilken operatör man har eftersom det är samma ledningar.
    Risken är snarare tvärtom - att Felia prioriterar sina egna kunder framför andra operatörer - vilket kan göra nertiden längre.
    Ja, jag vet att ledningarna numer ägs av ett annat företag osv - men det är en annan historia.
    En lika varm sommar/trädfällande/vedsågande/vedklyvande/vedtravande/gräsklippande/slyröjande/husrenoverande/datorfixande/Feliagnällande/ofanvetallt - utlokaliserad gubbe

    SvaraRadera
  5. Hmm.. du har nu en nedrans otur du! Även om det egentligen är så kallade I-landsproblem så är det ändå förargeligt och jag lider med dig- faktiskt :) Hur det än är så VILL man ha tillgång till telefon...el åtminstone internet (mobiler fyller ju sin fån-funktion) och absolut om man dessutom betalar för en el flera tjänster/ abonnemang!! *förbenade ledningar, kundtjänster och tekniker*

    Du- visst låter dom för härliga "mina" knoll och tott *S* Man får motion, hjärtsnörp och kärlek i mängder då killarna är i faggorna *ler*

    En stor uppmuntrande solig norrlandskram kan jag bjussa på iaf!! KRAAAAM

    SvaraRadera