måndag 3 maj 2010

Felia

- Jag kan se, att det inte är om det skall vara, säger den trevliga rösten i andra ändan av luren. Jag skickar in en felanmälan så får teknikerna titta på det.

Nägra minuter senare efter att ha avslutat samtalet så får jag ett SMS. "Felet kommer att vara avhjälpt XXX-dagen kl 14.00".

På morgonen dagen X ringer telefonen.
- Hej, det är telia, säger en mansröst. Jag står på stationen och mäter, men jag kan inte se något fel, fortsätter han.

Det sedvanliga knastret jag brukar ha i luren är borta konstaterar jag för mig själv.
- Häng kvar i luren ett ögonblick, jag skall kolla nätet bara, svarar jag samtidigt om jag förflyttar mig till en av burkarna och gör ett par snabba surfningar.
Allt går som på räls.

- Jaha, säger jag till teliagubben, just nu så funkar tydligen allt.

- Ja då är det inte mycket jag kan göra säger stations-nissen.

- Kan du inte göra en ny mätning om en dag eller så igen, för felet kommer och går hela tiden, frågar jag.

- Tyvärr inte, jag måste ha en arbetsorder, svarar Nissen.
- Du får felanmäla igen när felet kommer tillbaka, forsätter han.


Några timmar senare så ringer det på mobben, det är grannen som ringer och undrar om jag är hemma.

- Hur så, frågar jag.

- Det tutar bara upptaget på din hemtelefon.

Jag lyfter på luren och konstaterar att det är tyst, kollar internetuppkopplingen och ser att det funkar visserligen, men allt går otroligt segt eller inte alls.

Suckar tungt, det är som vanligt igen.

Så här har jag haft det till och från sedan förra sommaren i långa perioder. Otaliga felanmälningar, men just när teknikerna kollar så funkar det. För det mest så är det telefonen som inte vill medan internet hr funkat hjälpligt, men sedan några veckor tillbaka så är det telefonen som funkat hjälpligt och internet som inte vill.

Att surfa runt är hopplöst, för det tar 4 evigheter och 50-11 tryck på F5 innan man får upp en sida.

Fast i ärlighetens namn, så gör det kanske inte så mycket, har ju massor att göra ändå. Speciellt nu med träd som skall fällas, sågas, släpas hem, klyvas och travas. För att inte tal om allt som skall göras med huset.

*Suck sa räven ...........*

10 kommentarer:

  1. Så roligt att äntligen få ett livstecken från dig...har ju undrat, vart du tagit vägen:-)
    När jag nu läser förklaringen, så är du ursäktad:-)
    Hoppas du får ordning på allt snart...
    Kram/A

    SvaraRadera
  2. Du verkar inte annat än bara ha en himla massa otur...Vad ska man göra.Som för mej ,min bil gick sönder och inte kan jag bara trolla fram en massa pengar på en växellåda,,så vi sålde den och tur var ju det.(den brejkade mer då han hade hämtat den)...Men jag behöver en bil så det blev iaf ett lån på banken o i morgon förhoppningsvis får jag hämta den =) Bilen alltså =)
    Kram från lammizen

    pst....På facebook har gamla Evvan`s chattare dykt upp,,,,=)

    SvaraRadera
  3. Tack Z o var inte orolig när jag blir tyst. Är dessutom periodare ju - på nätet alltså, inte sponken *förtydligar*.
    Kram tbx

    SvaraRadera
  4. Ja du lammisen, så är det, när det regnar soppa ....
    Eller som i vårt fall ........ när det inte regnar ......

    Lycka till med den nya bilen.
    Vad det gäller fejsbåcken så får jag ofta frågan om när jag skall gå med. Men har lovat mig själv att vänta tills det blir liiiite bätre ordning här hemma. *När det nu blir*
    Vet hur det blir annars ......... man fastnar där i stället för att få tummen ur. Nu har nätet funkat hyfsat i ett par timmar ...... o vips så har en hel förmiddag försunnit med att skumma i bloggar.
    Fär väl använda mitt favvisuttryck ... det kommer, det kommer .......
    Kram tbx

    SvaraRadera
  5. Kul att du är tillbaka i alla fall..själv har jag aldrig haft problem med telia. Däremot älskar jag att hata ComHem...ett riktigt idiotföretag.
    Ha det/Vinön

    SvaraRadera
  6. Förstår dig Vinön, har hört en del om ComHem.Ha De du oxå

    SvaraRadera
  7. Hej Tord...jag ler o tänker att kanske är det dax att göra slut med...Felia...eller går inte det??:))))..Kram Inger

    SvaraRadera
  8. Hejje Inger, nej jag har tyvärr inget alternativ till Felia. Nu är det än värre än sist, telefånen vill inte alls - kanske lika bra det. Är ju sällan något viktigt ändå *S*

    Såg att du vart orolig, snällt av dig att bry dig. Men om det är så någon annan gång, så skicka ett mail, för mailen kollar jag ett par gånger i veckan, hos någon annan om mitt bredband ligger nere. Adressen finns under min profil, annars så finns det andra som har den.

    Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  9. Om du kommer till mig några dar i sommar och hjälper mig så kommer jag till dig några dar och hjälper dig.

    SvaraRadera
  10. Skall vi jobba menar du?
    Trodde vi skulle göra vårt bästa för att göra nån´ färja sjöoduglig *S*. Alt. *Stan by seniores*
    Vi höres / Ha D Gött!

    SvaraRadera