måndag 20 september 2010

Oavsett hur ......

.... man tycker om valutgången, så bör vi ändå vara tacksamma. Tacksamma för att vi får leva i en demokrati, att vi får rösta och därmed uttrycka en åsikt. Det finns aldeles för många länder och miljoner människor där demokrati och demokratiska val är mer eller mindre en utopi.

..... det gick med majoritetsregering, så finns det bara en sak att göra. Nämligen *gilla läget*. Man får göra bästa möjliga av situationen helt enkelt.

..... man tycker om Sverigedemokraterna så är det bara att inse att nästan 5,7 % av det här landets befolkning tycker dom har rätt eller kanske att alla de andra partierna har eller gjort fel.

..... så har ca 82,1% av landets röstberättigade befolkning fått säga sitt, vilket gör att man kan vara övertygad om att riksdagen väl speglar befolkningens åsikter.

..... du som läser det här tycker så anser jag att valet, gick åt pipan. Men man får väl "gilla läget" i 4 år till och vara tacksam för att vi lever trots allt i en demokrati.

6 kommentarer:

  1. Jag kan inget annat än hålla med dej.
    Vad skall hända nu då??
    Det fanns ju inga vinnare i den valomgång Ingen annan än SD tyvärr.
    Hoppas nu bara att MP vill jobba med dom och inte vara så bittra över det som har hänt,Utan hjälpa Sverige.
    Hoppas dom inte är så trångsynta ...
    Läste i AF att hon vill inte svika sina väljare,,men sviker hon dom om hon går med än står utanför ???

    Nu är det bara vänta 4 år till ...*suck*

    SvaraRadera
  2. Hej Tord...
    Jag är mycket besviken i dag....på att SD lyckades ta sig in i Riksdagen..annars så gör jag som du "gillar läget"....Svenska folket har röstat för en allians regering i fyra år till...de är det som kallas demokrati...o jag är precis som du tacksam att jag lever i en demokrati....Singla

    SvaraRadera
  3. Även här är besvikelsen stor och jag gör precis som du och Singla...jag gillar läget.../A

    SvaraRadera
  4. Jodå...du har rätt trots allt, visst har du det. Men idag är jag förbannad...ville tro att vi svenskar var lite klokare...

    SvaraRadera
  5. Håller med dig Tord och accepterar valresultatet....men utnyttjar samtidigt min demokratiska rätt att inte alls gilla läget..
    /Vinön

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentarerna, de värmer. Håller *leende* med vinöns slutord; "utnyttjar min demokratiska rätt att inte alls gilla läget"

    SvaraRadera