söndag 9 augusti 2009

NAQ

(Not Asked Questions)

Q: - Vem är du Petsson?
A. - En Gubbe!

Q: - Vad är en gubbe då?
A: - En gubbe som passerat 50.

Q: - Men vad för slags gubbe?
A: - En med för och efternamn!

Q: - Och dom är?
A: - Beror på vem du frågar.

Q: - Kan du förklara det lite mer?
A: - Som förnamn ett invektivt, interjektivt och liknade ord, före eller efter gubbe är vanligast. I alla fall bakom ryggen på mig.

Q: - Invektivt, interjektivt och liknande, kan du förklara?
A: - Nja! Ord som prästen knappast skulle använda i predikan, om du förstår?

Q: - Tror jag förstår. Kan du ge några andra exempel?
A: - Tja, ungarna kallar mig ibland för fars gubben. En granne mig för skitgubben.

Q: - Skitgubben! Det låter inte snällt. Varför då?
A: - För att hon en gång fick stopp i avloppet och fick låna mitt rensband.

Q: - Så du har ett rensband? Bra att veta.
A: - Hade ett ja.

Q: - Vad har hänt med det du hade då?
A: - Det tog samma väg som lien hon lånade för 12 år sedan.

Q: - Och?
A: - Hon har dom kvar, men snäll som hon är så slipper jag betala hyra.

Q: - Nu förstår jag nog inte riktigt.
A: - Inte jag heller, men tror det kallas för kvinnlig logik.

Q: - ??????
A: - Ditto!
A: - Gör inget, vet var dom finns om jag behöver dom.

Q: - Kan jag ana lite negativism om kvinnor?
A: - Nejdå, har allt en hel del kvinnliga vänner, ja tom fler än manliga. Men ett mynt har ju två sidor.

Q: - Kan du förklara vad du menar!
A: - Ett mynt har två sidor, en sida kallas krona och den andra klave. Både kvinnor och män vill vara "krona" men bara en kan vara det. Så då gnälls det lite på varandra. Men sånt kan vara kul.

Q: - Och?
A: - I diverse bloggar så slängs det mycket skräp på oss män, både i allmänhet, ofta i skämtsam ton, men även på sina ex. Då får alla män sin släng av sleven. Men jag gillar när det munhuggs lite i könsrollerna, speciellt när det finns en liten uns av sanningshalt bakom.

Q: - Med det vill du säga?
A: - Att jag får väl slänga tillbaka, kontra lite så att säga. Vad annars kan man skämta om? Kvinnor och Norrmän är ju det enda man kan skämta om och med i dag utan att bli kallad rasist. Snart kan man väl till exempel inte ens läsa högt ur Aladdin och dom tusen rövarna utan att bli kallad för muslim- eller arabhatare.

Q: - Bara vänner, sa du. Aldrig nått mer då?
A: - Jorå, det har hänt. Nyligen tom - men det gick åt pipsvängen.

Q: - Berätta!
A: - Njae, blir bara gnäll då!

Q: - Gnäll då!
A: - Hmmm! Låt säga så här. Vissa kvinnor har stora förväntningar, speciellt på mannen hon träffar. När dessa förväntningar inte infrias på det sätt som hon önskar så skall mannen uppfostras till att motsvara dessa.

Q: - Det gjorde inte du, eller?
A: - (Mumlar surt). Tydligen inte, var nog fel på det mesta. Fick minsan höra det.

Q: - Men nått bra gjorde du väl?
A: - Bara när jag gjorde nått som hon sa till mig att göra.

Q: - Men hon kanske hade rätt i en del?
A: - Hade hon säkert, men det mesta visste jag redan om. Blir inte bättre för att någon tjatar om det.

Q: - Du kunde väl gnällt tillbaka?
A: - Gjorde det!

Q: - Och?
A: - Det tålde hon inte.

Q: - Nått mer som hon gjorde då?
A: - Näää, blir bara kärringgnäll då. Men skit samma, vi gjorde fel båda två, så då blev det som det blev.

Q: - Kärringgnäll? Vad är det för skillnad på kärringgnäll och vanligt gnäll?
A: - Enligt mitt enkla tolkning så är kärringgnäll när det gnälls väldigt mycket över något väldigt litet. Det kan också gnällas för gnällandets egen skull. Inte helt ovanligt bland några kvinnor vissa återkommande veckor.

Q: - Jaha, så gubbar dom gubbgnäller då i stället, eller?
A: - Nä, dom kärringgnäller dom med.

Q: - Men varför heter det kärringgnäll när gubbar gnäller?
A: - (Pillemariskt) Fundera på det du!

Q: - Så nu skall du gnälla och kasta skräp på kvinnor här på bloggen. Nått mer du tänkt skriva om?
A: - Finns en del jag gått o klurat på. Små historier från både verkligheten och rent påhittade, samt en del däremellan.

Q; - Nått annat?
A: - Kanske det, skriver kanske något om mina projekt. Få se vad det blir.

Q: - Så nu blir du en flitig skribent, eller?
A: - Knappast, har massor att göra här hemma. Det skall fixas och röjas. Bloggandet kommer långt ner i prioriteringen.

Q: - Lycka till.
A: - Tack!

1 kommentar:

  1. Nu när det blir höst kanske bloggen stiger lite på prioriteringslistan.Får väl hoppas det*S* Ha en bra kväll.Tack för ditt gnäll på min blogg. Sånt gnäll som får mig att skratta gillar jag skarpt.*S*

    SvaraRadera